Coaching, personlig utvikling og kommunikasjon

Unngå fellene som gir deg unødige problemer i kommunikasjon!

Lær å kommunisere slik at både du og andre vinner

Dette er en bok for deg som:

  • Er lei av misforståelser, frustrasjon og dårlig kommunikasjon – privat eller på jobb
  • Vil lære å snu det til noe som gir bedre resultater
  • Leter etter verktøy som fungerer i praksis

Du kan skape positiv endring – umiddelbart

Når kommunikasjonen med andre blir trøblete, har du to grunnleggende valg:

  1. Du kan fokusere på hva som er «feil» med de andre, legge ansvaret over på dem, og vente på at de skal endre seg.
  2. Du kan ta skjeen i egen hånd og gjøre noe med din egen måte å opptre og kommunisere på.

Satser du på det første, kan det hende du må vente lenge. Andre endrer seg nemlig bare når de er motivert for det, og ikke når du synes de burde det.
Og hva er det som vil motivere dem?  Neppe at ting fortsetter som det har gjort hittil fra din side. De har antakelig også noe å utsette på deg, og bruker det til å rettferdiggjøre seg selv.
Det må et skifte til.

Det skiftet kan DU skape, og du kan gjøre det umiddelbart om du vil.
Du må bare vite hvordan du går fram.
Dette hjelper boken «Vinn-vinn kommunikasjon» deg med.

Trippel gevinst for deg

Når du tar styringen selv og styrker din egen måte å kommunisere på, oppnår du en trippel gevinst:

  • Du øker din kunnskap om kommunikasjon og opparbeider deg kompetanse som du alltid vil ha nytte av.
  • Du blir tydeligere, uttrykker deg bedre, og får større suksess med å nå fram til andre.
  • Din endring vil katalysere endring hos andre, fordi du blir oppfattet annerledes enn før. Dette vil ha umiddelbar effekt på hvordan andre reagerer og opptrer overfor deg.

Noen ganger er det bare en liten vri som skal til for å skape en stor forskjell til det bedre.
I boken finner du mange råd og tips som er prøvd ut i praksis, og som har skapt positive endringer for dem det gjelder.

Gode eksempler og verktøy som fungerer i praksis

Boken er bygget rundt et praktisk og effektfullt verktøy på 5 trinn («5-trinnsmetoden») som vil hjelpe deg til å kommunisere bedre, og som også vil stimulere din personlige utvikling. Du blir mer våken, skjerpet og bevisst i forhold til deg selv og andre.
Erfaringene med dette verktøyet er så gode at det er en glede å dele det med deg!

Sentralt står vinn-vinn tenkning, dvs å være løsnings- og handlingsorientert på en slik måte at du behandler både
deg selv og andre med verdighet og respekt.

Boken har et lettfattelig språk og krever ingen spesielle forkunnskaper. Den er skrevet med en god blanding av innsikt og humor og inneholder rikelig med stoff til ettertanke og utprøving.

Du vil finne mange konkrete eksempler både fra jobb og privatliv, med problemstillinger som du ganske sikkert kjenner deg igjen i.

Lær blant annet hvordan du:

  • Uttrykker deg ekte, tydelig og konstruktivt
  • Framstår slik at du vinner respekt hos andre
  • Setter grenser på en god måte
  • Motiverer andre til å lytte til deg
  • Unngår at andre går i selvforsvar i stedet for å høre på hva du sier
  • Øker sannsynligheten for at andre vil være åpne og ærlige med deg
  • Skaper bedre samspill, samarbeid og resultater sammen med andre
  • Takler folk som ikke vil vise deg respekt

Hva lesere sier om boken

Fordi boka er lettlest, med så mange konkrete eksempler og gode bilder, gir den både leg og lærd muligheter til refleksjon og innsikt. Den ryddige disposisjonen, beskrivelsen av de fem trinnene, og ikke minst alle de gode eksemplene, gjør boka til et flott oppslagsverk og morsom lesning.
Marit Unstad, cand sosciol og sertifisert coach

Håper at du har fått ytterligere respons på din bok om kommunikasjon, som jeg har hatt mye utbytte av. Flott at du krydrer boken med mange eksempler, da det gjør boken ekstra spennende.
M. W., ansatt i helsesektoren

Har lest det meste av boka di, Anne Helene, og fant mye nyttig der. Kunne bare partene i rettstvister lært seg å kommunisere på den måten du anbefaler, ville nok langt flere saker bli løst ved forhandlinger og rettsmekling.
P. G., tingrettsdommer

 Stikkord om innholdet

  • Kjennetegn på destruktiv og konstruktiv kommunikasjon
  • Typiske fallgruver i kommunikasjon, og hvordan du unngår dem
  • De «usynlige» faktorene som er helt avgjørende i kommunikasjon
  • Verktøy som ruster deg til å kommunisere på en god måte når det oppstår problemer
  • Enkle og gode tips for hvordan du motiverer andre til å lytte til deg
  • Hvordan få til vinn-vinn dialog i praksis
  • Gode tips når du skal gi eller motta tilbakemeldinger
  • Hvordan takle følelser og unngå at de tar overhånd
  • Hvor åpen og ærlig lønner det seg å være, og i hvilke situasjoner
  • Hvordan være tydelig på dine verdier og hva du står for
  • Lær å sette sunne grenser for deg selv: når si «ja» og når si «nei»
  • Hvordan forholde deg til andres reaksjoner på det du sier
  • Hvordan bli en bedre lytter – og høste alle fordelene
  • Slik svarer du på doble signaler
  • Hva har du rett til å kreve av andre – eller ikke
  • Hvordan komme fra ord til handling

 

Les en smakebit fra boken

Her er et utdrag fra boken. Les og se om innholdet er interessant for deg!

 

Om forfatteren

Anne Helene nov 2011Anne Helene Grøntoft har siden 1991 jobbet med personlig utvikling, coaching og kommunikasjon. Hun er sertifisert profesjonell coach utdannet ved The Coaches Training Institute, og medlem av International Coach Federation. Hun har også utdannelse i relasjonscoaching og er autorisert for jungiansk typeanalyse (JTI).

Anne Helene arbeider med privatkonsultasjoner, foredrag og kurs.

Hun samarbeider med AllianseCoaching og Coachsenteret, som driver med kursvirksomhet og coaching av ledere.

1994-2006 drev Anne Helene «Aurora Senter for bedre livskvalitet» i Oslo sammen med en gruppe terapeuter og coacher. Hun fungerte både som styremedlem og daglig leder.

1991 begynte Anne Helene som klient og elev hos rådgiveren og pedagogen Ruthann Pippenger. Hun gjennomgikk egenterapi og omfattende opplæring og trening med Pippenger, blant annet i 5-trinnsmodellen som beskrives i denne boken.

Opprinnelig er Anne Helene realfagsutdannet fra Universitetet i Oslo (1983) og har yrkeserfaring fra IT-bransjen.

Kontaktinformasjon

Mobil: 971 40 692

E-post: ah.grontoft@online.no